Formatorul şi învăţarea experiențială

Învățarea experiențială este procesul prin care cunoașterea este creată prin experienţa directă, mai specific, ea este definită ca învăţare prin reflecţie asupra celor experimentate.

Teoria învăţării experienţiale a fost consacrată conceptual de către David Kolb în 1984, oferind o viziune fundamental diferită asupra procesului de învăţare faţă de teoriile clasice care plasează individul într-o ipostază pasivă, ca receptor de informaţie.

Învăţarea experienţială este reprezentată sub forma unui ciclu, în cadrul căruia se trece prin cele 4 etape:

 ciclul Kolbe

Etapa Experienţei/ Explorare

Constă în alegerea de către formator a celei mai potrivite activități, aceea care atinge cel mai bine obiectivul urmărit formulat în urma înțelegerii nevoilor reale de învățare a grupului.

Rolul formatorului este de a creea cadrul propice și de a facilita, prin întrebările adresate participanților, accesul conștient la experiența propriu-zisă.

Etapa Reflectării asupra experienţei

În această fază, participanții extrag informațiile generate în etapa 1, împărtăşind idei şi reacţii. Ei vor utiliza aceste informații în faza următoare, pentru a dezvolta chei ale învățării subiectului abordat, dar mai întîi au nevoie să exploreze experiența, prin observare, reflecţie. Rolul formatorului este de a se asigura că aspecte importante legate de experiență nu sunt ignorate.

Etapa Generalizării experienţei/ Conceptualizării

În această etapă, participanţii au nevoie să interpreteze ceea ce s-a discutat în faza 2, cu scopul de a determina care sunt lecţiile învăţate.

Participantul va internaliza mai bine noutăţile învăţate dacă membrii grupului vor identifica răspunsuri pentru ei înşişi, formatorul ajutând la extragerea concluziilor corecte în legătură cu subiectul.

 

Etapa Experimentării conştiente

Pentru ca participantul să simtă că sesiunea a avut nişte semnificații, e necesar să raporteze ceea ce a învățat /noile cunoştințe la propriile situații de viață. În timpul fazei 4, participantul face conexiuni între situațiile create în atelierul de formare şi situațiile din lumea reală.

Vă invităm alături de noi, în cadrul atelierului de formare Training of Trainers la Puterea Outdoor, să interiorizaţi prin practică conceptul de învăţare experienţială, pentru ca voi să creaţi mai departe, cadre benefice de învăţare. Informații și detalii găsești aici.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

To use RetinaPost you must register at http://www.RetinaPost.com/register